יום רביעי, 29 בנובמבר 2017

משרד החקלאות מודיע על הפסקת המבצע למזעור מחלת הברוצלוזיס בנגב בטרם עת

​​הרקע להחלטה הוא חוסר הסכמת ועד העובדים להעסקת רופאים וטרינריים חיצוניים לטיפול במחלה
משרד החקלאות הודיע למשרדי הבריאות והאוצר כי הוא נאלץ להפסיק את המבצע למזעור מחלת  הברוצולוזיס בנגב בטרם עת. הרקע להחלטה הוא חוסר הסכמות בין הנהלת המשרד לוועד העובדים להעסקת רופאים וטרינריים חיצוניים לטיפול במחלה.

ברוצלוזיס היא מחלה הנגרמת מחיידק הברוצלה ומועברת מבעלי חיים לבני אדם באמצעות מגע עם בעל חיים נגוע או עקב צריכה של מוצרי חלב לא מפוסטרים. המחלה פוגעת בעיקר בצאן בגמלים ובבקר. בבני אדם קרויה המחלה "קדחת מלטה", ותסמיניה יכולים להיראות כמו שפעת קלה, אך עלולה גם להתבטא בתחלואה קשה, כדוגמת: פגיעות במערכות גוף שונות, לעקרות בקרב גברים, להפלות בקרב נשים, לנכות, ובמקרים נדירים אף למוות.  

בבעלי חיים, חיידק הברוצלה גורם להפלות בקרב כבשים ועזים הרות ולפגיעה בפוריות בקרב הזכרים. יש להדגיש כי צאן הנגוע במחלה, אינו מראה סימנים קליניים ולכאורה נראה בריא. המחלה בצאן אינה ניתנת לטיפול לאחר ההדבקה, ומניעתה מתאפשרת רק על ידי חיסון הנקבות בגיל צעיר ולפני ההידבקות. בשנת 2016 חלו 452 בני אדם במחלת הברוצלוזיס, ובשנת 2017 חלו עד לחודש נובמבר 308 בני אדם. 

כדי למזער התפרצויות של המחלה בבני אדם ובצאן, יזמו משרד החקלאות ומשרד האוצר לפני כשנתיים מבצע למזעור היקפי המחלה, מתוך הבנה כי טיפול שוטף ושגרתי אינו יכול לסייע להתמודדות עם התפרצותה. לטובת העניין, תקצב משרד אוצר את המשרד ב- 50 מיליון ₪  ששימשו למבצע ממוקד בנגב.

כיוון שכוח האדם של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות לא יכול לספק את צרכי המבצע, שכר המשרד במיקור חוץ שירותי רופאים וטרינרים, עובדי מעבדה ועוד. ועד עובדי השירותים הווטרינריים נלחם לכל אורך הדרך בהעסקת מיקור החוץ לטובת המבצע, והנושא אף הגיע לבית הדין לעבודה. לפני כשנה, חייב בית הדין לעבודה את הצדדים להגיע להסכמות בטרם תחודש ההתקשרות עם קבלן מיקור החוץ. לאור סירובו של הוועד להעסיק עובדים במיקור חוץ לטובת המשימה המיוחדת, נאלץ המשרד לסיים את ההתקשרות להעסקת עובדי מיקור החוץ למבצע הברוצלוזיס, דבר שהביא לסיום המבצע בטרם עת. 

ד"ר שלמה גראזי, מנהל השירותים הווטרינריים (בפועל) במשרד החקלאות: "לאור חוסר ההסכמות בין הוועד להנהלת המשרד, אני נאלץ בלב כבד להפסיק את מבצע מזעור מחלת הברוצלוזיס. משרד החקלאות יחזור למתכונת הפעילות הרגילה בנושא, שכוללת שירותי חיסון עדרי צאן ובקר. כולי תקווה שימצא הפתרון לחזור ולהפעיל את המבצע החשוב הזה, בכדי לשמור על בריאות הציבור ובעלי החיים מפני המחלה". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה